reklama

Študentov je veľa a práce málo

Téma slovenské školstvo je na dlhé lakte. Existujú nedostatky, o ktorých všetci vedia, no nikto ich nerieši. Ale je kvalita naozaj taká zlá?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

JE ICH VEĽA?

Na Slovensku momentálne funguje 36 vysokých škôl- verejných je 20, štátne sú tri a 13 je súkromných.
Predtým ako som začala písať tento príspevok som si čo-to zisťovala. Školy spolu tvoria 1 191 programov. Nechcem vás zaťažovať zbytočnými číslami, ale osobne som bola veľmi prekvapená. Každý rok opustí brány svojej Alma Mater veľké množstvo študentov, ktorí sa nemôžu zamestnať vo svojom vyštudovanom odbore. V čom je teda háčik?
Nemyslím si, že kvalita úrovne vzdelania je nízka. Školy sú však napumpované odbormi, ktoré sú v budúcnosti nevyužiteľné alebo je na ne vytvorené malé množstvo pracovných pozícií.
Pre krajinu s tak vysokou nezamestnanosťou je nepredstaviteľné, aby poskytla priestor všetkým absolventom. Študentov je veľa a práce málo! Preto sú mnohí nútení odísť do zahraničia. Roky štúdia za nami a my sa zrazu ocitneme v krutej realite zvanej Úrad práce.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

UČIŤ SA, UČIŤ SA, UČIŤ SA...

Naše školstvo je žiaľbohu nastavené na teoretické poznatky. Je málo škôl, ktoré ponúkajú svojim študentom možnosť vyskúšať si ako to naozaj vyzerá v praxi. Predstavte si, že ste študent medicíny. Učíte sa, aby ste sa stali výborným lekárom, no nikto vás za šesť rokov nepustí do nemocnice. Zverili by ste sa niekomu takému? 
Spravíte úspešne štátnice a myslíte si, že vám celý svet leží pri nohách. Rozmýšľate, prečo sa o vás nebijú, veď ste mali najlepší priemer v ročníku. Dôvod? „My chceme niekoho s praxou! Niekoho so skúsenosťami." Neplatená stáž v odbore je síce super skúsenosť a možnosť naučiť sa niečo viac, no nie každý si môže dovoliť pracovať bezplatne. Deň by musel mať minimálne 72 hodín, aby sme spolu stíhali robotu, stáž a ešte aj svedomitú prípravu do školy. Výdavky za ubytovanie, stravu, či skriptá nie sú malá položka, ale to vie predsa každý študent. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

KVALITA, ČI KVANTITA

Fenoménom dnešnej doby je, že všetky školy prijímajú obrovský počet študentov. Demotivácia vyučovať a niečo sa naučiť vzniká tak na strane pedagóga, ako na strane vysokoškolákov. Natrieskaná prednášková miestnosť, len pár ľudí počúva. Niekto je na mobile, niekto lúšti krížovku, niekto vedie živú diskusiu, niekto spieva (áno, aj to som už bohužiaľ zažila). V spleti zvukov sa nedá zachytiť ani slovo od vyučujúceho. Jemu ostávajú len dve možnosti: a.) bude sa tváriť, že tam nie sme a rozpráva ďalej; b.) neustále zvyšovanie hlasu a napomínanie. Tí, ktorí išli na školu dobrovoľne bez nútenia, zaplatenia, či len tak- vyskúšam či motyka vystrelí, sú vždy ukrátení o informácie, ktoré pri takom množstve ľudí unikajú.Takto sa bohužiaľ stráca kvalita, ktorú prevyšuje kvantita.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

TIE SLOVENSKÉ ŠKOLY...

Nie sme krajina, ktorá vo svete láme rekordy v rebríčkoch hodnotení. V roku 2014 sa na zozname najlepších univerzít umiestnila len jediná naša, aj to na 440. mieste. Nemyslím si však, že študovať na Slovensku je hanba. Ja som napríklad s výberom svojej školy viac než spokojná. Dáva mi to, čo potrebujem a ako jedna z mála mi poskytuje aj priestor na sebarealizáciu. 

ČO NA TO OSTATNÍ?

Som spokojná - dobrí vyučujúci, zaujímavá osnova predmetov, dobre rozvrhnuté vyučovanie (možnosť sama si tvoriť rozvrh), ochotní prístup na študijnom aj zo strany vyučujúcich

Dominka,Prírodovedecka fakulta Univerzity Komenského

Rozhodol som sa pre toto štúdium, lebo ma nikde inde nezobrali. Po dvoch rokoch bez väčšieho záujmu o štúdium a len takého prechádzania cez skúšky som odhalil čaro štúdia na našej fakulte. Nakoľko sme malá fakulta a každý pozná každého, je na fakulte príjemná rodinná atmosféra. Štúdium má kvalitu a môže mať veľký prínos pre študentov, ktorí majú záujem o toto štúdium. Čo sa týka študentského života je to trošku problematickejšie, keďže sme malá fakulta a väčšina študentov sú takzvaní habitoví, ale kde ak sa stretne dobra partia, dajú sa nájsť dobré priateľstvá a užiť si aj túto stránku štúdia. 

Matej, Teologická fakulta Trnavskej univerzity v Bratislave

Každý študent, ktorý sa rozhodne ísť na vysokú školu má veľké očakávania a tak isto som to prežívala aj ja. Bohužiaľ tento odbor nesplnil moje očakávania, pretože odborné predmety na problematiku výživy som začala mať až v treťom ročníku. Prax som mala na farme kde som "kydala hnoj", čo pokladám za kontraproduktívne. Napriek tomu učitelia na našej katedre majú profesionálny prístup a snažia sa náš odbor stále posúvať dopredu čo si veľmi vážim.

Júlia, Fakulta Agrobiológie a potravinových zdrojov, Slovenska poľ nohospodá rska univerzita 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S priebehom výučby som spokojná, pekné vybavenie školy,väčšinou dobrý prístup vyučujúcich k nám, ochotne pomôžu aj pri vytváraní rôznych seminárok. Hlúpo máme vyriešené časy presunu medzi hodinami od budovy do budovy,máme na to 15 min. a peši to trvá viac ako tých 15 minút. Busom tiež. Ale niektorí vyučujúci sú ohľaduplní a púšťajú nás z hodín skôr,aby sme sa stihli presunúť do druhej budovy. 

Michaela, Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Nepáči sa mi, že sa veľa zaoberáme zbytočnými predmetmi, ktoré nikdy nevyužijeme, a naopak pri predmetoch s ktorými budeme v kontakte stále sa nejde tak do hĺbky ako by sa mohlo. Veľa vecí nás len učia. Neučia nás chápať tým veciam, a potom to vyzerá tak že sa stačí predmet nadrviť a po skúške zabudnúť. Takže spokojnosť je tak 50% .

Štefan,Stavebná fakulta, Slovenská technická univerzita v Bratislave .

Nuž, som spokojná a vďačná za vzdelanie, čo mi dali Myslím, že úroveň je dobrá, učia nás prednostovia kliník, snažia sa nám zháňať najväčších odborníkov na danú problematiku. Je to fajn študovať v NR, neľutujem tie 3 roky.

Zdenka, Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

S o štúdium na tejto škole som spokojná. Čo sa týka môjho odboru predškolská a elementárna pedagogika, tak sa mi páči, že nám je umožnená počas školy aj prax. Počas štúdia to nie je len o tej teoretickej časti, ale aj o praktickej, kde nadobúdame veľa poznatkov, informácií a hlavne prichádzame do kontaktu s deťmi, čo je v tomto študijnom odbore veľmi dôležité. Som rada, že nám je takáto možnosť umožnená. Tak ako na každej škole, tak ja na tejto sú profesori, ktorí vyhovujú študentom a potom zas naopak, ale to je na každej škole tak. Som rada, že som si zvolila túto školu na moje štúdium.

Romana,Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici 


 

Alena Bartková

Alena Bartková

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som kreatívna a mám veľkú fantáziu. Zbožňujem písanie, a preto je mojím najväčším snom napísať knihu. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu